سرگرمی،
هرلحظه، هرکجا!

جستجو
جستجو
نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی EQ کودکان
شـــیمآ
1402-11-25

نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی EQ کودکان

جدول لیست مطالب

بازی پازل یکی از بهترین و پر طرفدار ترین بازی هایی است که هم در دوران کودکی و هم بزرگسالی مورد استفاده قرار می گیرد. برای بررسی نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی EQ کودکان باید بگوییم که این بازی از جنبه های مختلفی بر مغز و هوش فرد تاثیر می گذارد. مغز کودکانی که با این بازی خود را سرگرم می کنند، در دوران های بعدی زندگی عملکرد بهتری از خود نشان می دهد و بهتر می توانند مسائل را تحلیل کنند.

نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی EQ کودکان

در بیان نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی کودکان بهتر است بدانید که این بازی در ظاهر ساده اما بسیار تاثیر گذار است. این بازی می تواند حافظه را تقویت کند، تمرکز و عزت نفس را افزایش دهد و قدرت حل مسئله را در افراد بالاتر می برد. امروزه پزشکان و روانشناسان، به این نتیجه رسیده اند که بازی پازل می تواند تاثیرات بسیار زیاد و شگفت انگیزی بر هوش و ذهن افراد داشته باشد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

تقویت حافظه با به خاطر سپردن تصویر پازل

1-تقویت مهارت های حل مسئله

کودک هنگام انجام این بازی باید به هم ریختگی ها را منظم کند و از یکسری تکه های بی معنی یک تصویر معنادار بسازد. همین امر سبب می شود تا توانایی حل مسئله در او افزایش یابد. علاوه بر آن، کودکان با انجام این بازی یاد می گیرند که یک مسئله پیچیده را به بخش های مختلفی تقسیم کرده و با حل این قسمت های کوچک، کل مسئله را حل نمایند.

2-تقویت حافظه با به خاطر سپردن تصویر پازل

برای آن که با نقش بازی پازل در افزایش  EQ کودکان بیش تر آشنا شوید، باید بدانید که از دیگر فواید این بازی آن است که کودک را مجبور می کند تا تصاویر را به ذهن خود بسپارد. علاوه بر آن، ارتباط بین اجزای مغز را افزایش می دهد و به عملکرد بهتر آن کمک می کند. از آن جایی که بچه ها چندین بار هر یک از این پازل ها را می چینند، می توانید از راه های مختلفی بازی را مهیج تر کنید. برای این کار می توان کرنومتر تنظیم کنید تا از این طریق کودک تشویق شود هر بار سرعت خود را در انجام بازی بالا ببرد.

3-افزایش تمرکز و توجه کودکان با بازی پازل

این بازی می تواند تمرکز فرد را افزایش دهد و به او اجازه دهد تا بتواند برای مدتی فقط بر روی یک مسئله تمرکز کند. این توانایی در آينده می تواند بسیار مفید واقع شود و فرد را از مشغله و دغدغه های ذهنی فراوان دور می کند. البته باید توجه داشته باشید که پازل انتخابی شما باید با گروه سنی کودک متناسب باشد، در غیر این صورت امکان چنین چیزی وجود ندارد و فرد نمی تواند از ین بازی نتایج مثبتی به دست آورد.

پازل و تقویت EQ در کودکان

چگونه بازی بازل باعث تقویت EQ در کودکان میشود؟

نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی کودکان فقط به موارد گفته شده ختم نمی شود. این بازی می تواند بازی پازل، تاثیرات شگفت انگیز زیادی بر رشد کودکان میتواند داشته باشد. اگر می خواهید کودکی باهوش و استعداد بالا پرورش دهید که این بازی می تواند کمک زیادی به شما بکند. مهم ترین نقش هایی که این بازی در زندگی اجتماعی کودک ایفا می کند، عبارتند از:

  • تاثیر در تقویت مهارت های اجتماعی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید انجام گروهی این بازی ها مانند پازل و بردگیم ها می تواند روابط اجتماعی کودک را بهبود ببخشد. زمانی که دو و یا چند کودک با همکاری یکدیگر به ساخت یک پازل مشغول می شوند، معنای همکاری و تعاون را متوجه می شوند. هر یک از آن ها نظر خود را در مورد جای گذاری پازل ها بیان کرده و بقیه به نظر او احترام می گذارند.

از طرفی کودک یاد می گیرد که همیشه همه با نظرات او موافق نخواهند بود و این مسئله هیچ ایرادی ندارد. از طرفی شما می توانید این بازی را با کودک خود به صورت دو نفره انجام دهید. از این طریق جوی صمیمی و دوستانه میان خود و فرزندتان ایجاد کنید و با استفاده کلماتی مودبانه، نحوه صحبت کردن درست و شایسته را به کودک خود آموزش دهید.

افزایش اعتماد به نفس کودک بازی پازل

  • افزایش اعتماد به نفس کودک

این موضوع را نیز می توان به عنوان یک نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی کودکان معرفی کرد. کودکان با انجام این بازی، هر زمان که تکه های پازل را در جای درست خود قرار می دهند، خود را بهتر باور می کند و در نتیجه اعتماد بنفس او افزایش می یابد.

برای این کار بهتر است ابتدا از نمونه های ساده تر این پازل ها شروع کنید و بعد از تمرین و تکرار، پازل های سخت تر را برای او برگزینید. شما از این طریق اعتماد بنفس کودک را افزایش می دهید و به او اجازه می دهید که خود را باور کند. این مسئله می تواند در بزرگسالی و زندگی اجتماعی او در آینده بسیار تاثیرات مثبتی داشته باشد.

نتیجه گیری درباره پازل برای کودکان

نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی کودکان بسیار زیاد و پیچیده است. اکثر کودکانی که در سنین کودکی به صورت مداوم این بازی را انجام می دهند، در بزرگسالی افرادی با اعتماد بنفس شده و در زندگی اجتماعی خود موفق ظاهر می شوند. این افراد راحت تر مسائل را تجزیه و تحلیل کرده و به حل آن ها می پردازند. علاوه بر همه این ها، حافظه و تمرکز آن ها افزایش یافته و متوجه می شوند که در مواجه با مشکلات به جای استرس و عصبانی شدن باید تمرکز کرده و از هوش خود استفاده کنند.

 

سوالات متداول برای نقش بازی پازل در افزایش هوش اجتماعی کودکان

1. آیا پازل ها انواع مختلفی دارند؟

بله، این بازی در انواع و مدل های مختلفی تولید می شوند. برخی از آن ها تعداد تکه های کمی دارند اما بعضی دیگر از نمونه ها را در تکه های زیاد و کوچکی تولید می کنند.

2. آیا همه پازل ها برای گروه های سنی مختلف مناسب هستند؟

خیر، سازندگان این بازی، نمونه های مختلفی از آن را تولید کرده اند که هر کدام از آن ها برای گوه های سنی خاصی مناسب هستند.

3. استفاده از پازل های سخت برای کودکان چه معایبی دارد؟

این کار سبب می شود تا کودک از ادامه بازی خسته شده و گاهی حتی عصبی می شود. علاوه بر آن، زمانی که ببیند قادر به انجام این بازی نیست، اعتماد بنفس خود را از دست می دهد و خود را فردی ضعیف و ناتوان تصور می کند.

به این نوشته امتیاز دهید
علی صادقی
1403/02/20
نوشته های مرتبط