سرگرمی،
هرلحظه، هرکجا!

جستجو
جستجو
چه بازی های فکری برای نوجوانان مناسب است؟
شـــیمآ
1402-11-14

چه بازی های فکری برای نوجوانان مناسب است؟

جدول لیست مطالب

بازی های فکری یکی از بهترین گزینه ها به منظور فعالیت ذهن است. از آنجایی که ذهن نوجوانان در دوران نوجوانی در حال رشد و تحول است، وجود یک بازی فکری مناسب می تواند هوش آن ها را پرورش دهد. اما چه بازی های فکری برای نوجوانان مناسب است؟

در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که بازی های فکری نوجوانان باید به گونه ای باشد که مهارت های مختلفی مانند حافظه، تمرکز، حل مسئله، منطق، خلاقیت، و مهارت های اجتماعی آنان را تقویت کند. در ادامه به معرفی بازی های مناسب برای نوجوانان و ویژگی هایی لازمه یک بازی مناسب است، می پردازیم. بنابراین توصیه می شود که تا انتهای این مطلب از بازیش با ما همراه باشید.

معرفی بازی فکری های مناسب برای نوجوانان

بازی های فکری بر اساس ویژگی هایی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند. به طور کلی بازی های فکری را می توان بر اساس عوامل مختلفی به 3 دسته اصلی تقسیم کرد:

سبک بازی

تعداد بازیکنان

موضوع بازی

که با در نظرگرفتن این سه شرط، اقدام به بررسی و انتخاب مناسب ترین بازی میکنیم.

 

بازی های فکری تخته ای یا برد گیم مناسب برای نوجوانان

این بازی ها به بازیکنان نیاز دارند تا با استفاده از مهره ها و صفحه بازی، مراحل بازی را پیش ببرند. بردگیم ها نیز از بازی های محبوب و پرطرفدار میان بازیکنان شناخته می شوند. به طور مثال بازی شطرنج و تخته نرد از بازی فکری های بردگیم کاربردی و مفید محسوب می شوند.

بازی بردگیم چیست؟

شطرنج یک بازی تخته ای استراتژیک دو نفره است که در آن دو بازیکن با استفاده از مهره‌های خود برای مات کردن شاه حریف خود رقابت می‌کنند. این بازی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های شناخته شده در جهان است و برای تقویت ذهن و مهارت های فکری نوجوانان اهمیت زیادی دارد.

به عبارت دیگر بازی شطرنج منجر به تقویت مهارت های زیر می شود:

  • تفکر استراتژیک
  • حل مسئله
  • تمرکز

جدول سودوکو

در پاسخ به سوال چه بازی های فکری برای نوجوانان مناسب است، بهتر است به معرفی بازی سودوکو نیز بپردازیم. سودوکو یک بازی فکری محبوب و چالش برانگیز است که در آن نوجوانان باید با استفاده از اعداد 1 تا 9، جدول 9.9را پر کنند. این بازی در عین سادگی، می تواند ذهن نوجوانان را به شدت درگیر کند و قوای تفکر منطقی و حل مسئله آن ها را تقویت کند. مهم ترین مزیت های این بازی عبارت اند از:

  • تقویت قوای تفکر منطقی و حل مسئله
  • افزایش تمرکز و دقت
  • تقویت حافظه
  • کاهش استرس و اضطراب

بازی دومینو

دیگر بازی فکری مناسب برای نوجوانان بازی دومینو است. دومینو که یک بازی کاشی‌گذاری است که می تواند با 2 الی 4 بازیکن انجام گیرد. این بازی از 28 کاشی مستطیل شکل تشکیل شده است که هر کدام دارای دو انتها هستند که با تعداد مشخصی از نقطه‌ها مشخص شده‌اند.

به طور کلی دومینو یک بازی چالش برانگیز و بسیار سرگرم کننده است که در میان نوجوانان طرفداران زیادی دارد. این بازی می تواند مهارت های منطقی، تطبیق و شمارش نوجوانان را تقویت می کند.

بازی فکری اسکربل

بازی فکری دیگری که مناسب نوجوانان است، اسکربل می باشد. اسکربل یک بازی فکری محبوب و جذاب است که در آن بازیکنان لازم است که با استفاده از حروف الفبا کلماتی را روی صفحه بازی بسازند. این بازی در کنار سادگی به دلیل ساخت کلمات بسیار متنوع است. به همین دلیل علاوه بر نوجوانان برای بزرگسالان نیز مناسب است. مهارت هایی که با استفاده از این بازی تقویت می شوند عبارت اند از تقویت مهارت واژگان، املا، تفکر استراتژیک و تقویت مهارت دقت و تمرکز.

بازی جنگا

دیگر بازی مناسب برای نوجوانان و حتی بزرگسالان، بازی جنگا است. جنگا یک بازی فکری هیجان ‌انگیز و سرگرم‌ کننده است که مهارت‌ های بسیاری همچون تمرکز، هماهنگی چشم و دست و… تقویت می کند. هدف از بازی جنگا این است که با برداشتن بلوک‌ ها از برج و قرار دادن آن‌ها در بالای برج، بازی ادامه پیدا کند، بدون اینکه برج خراب شود.

بازی های کارتی و ویدیویی

بازی فکری های کارتی و ویدیویی نیز گزینه مناسبی برای نوجوانان می باشند. بازی فکری اونو یکی از بازی های کارتی است که درجه سختی آن متوسط و برای تقویت مهارت های نوجوانان گزینه مناسبی می باشد. بازی های ویدیویی نیز به چند دسته تقسیم می شوند که یکی از معروف ترین آن ها کال آف دیوتی است.

نکات مهم برای انتخاب بازی فکری مناسب برای نوجوانان

نکات مهم برای انتخاب بازی های فکری برای نوجوانان

در هنگام انتخاب بازی فکری مناسب برای نوجوانان، باید به عوامل مختلفی در نظر گرفته شوند. با رعایت این موارد است که بازی می تواند برای نوجوانان سرگرم کننده و مفید باشد.

توجه به سن نوجوان

اولین نکته توجه به سن نوجوانان است. در صورتی که قصد خرید بازی برای نوجوان را دارید، توصیه می شود که اول از همه سن او را در نظر بگیرید. برخی از بازی ها برای نوجوانان زیر 12 سال مناسب هستند و برخی دیگر برای نوجوانان بالای 12 سال مناسب هستند.

توجه به علاقه نوجوانان

نکته دیگر توجه به علاقه نوجوانان است. برخی از نوجوانان به بازی های استراتژیک علاقه دارند و برخی دیگر به بازی های کارتی علاقه دارند. بنابراین توصیه می شود که با مشورت نوجوان بازی فکری مناسبی برای او خریداری کنید.

توجه به سطح مهارت نوجوانان

نکته دیگر در نظر داشتن سطح مهارت های نوجوانان است. برخی از بازی ها برای نوجوانان مبتدی مناسب هستند و برخی دیگر برای نوجوانان با تجربه مناسب هستند. بنابراین توصیه می شود که به دقت ویژگی های بازی را در نظر داشته و مطابق با سطح مهارت نوجوان خود یکی از بازی ها را انتخاب کنید.

جمع بندی نهایی در خصوص بازی های فکری نوجوانان

هدف از تهیه این مقاله پاسخ به انتخاب بازی های فکری برای مناسب برای نوجوانان بود که در این راستا تعدادی از بازی ها معرفی شدند. به طور کلی یک بازی فکری زمانی برای نوجوانان مناسب است که علاوه بر سرگرم کننده بودن، مفید نیز باشد و مهارت های بسیاری را در نوجوانان تقویت کند.

هرکدام از بازی هایی که در این مطلب معرفی شدند، با در نظر گرفتن این موارد طراحی و عرضه می شوند. لذا می توانید با خرید هرکدام از این بازی ها برای نوجوانان آن ها را سرگرم کنید.

سوالات متداول درباره بازی فکری مناسب برای نوجوانان

1.چه تفاوتی بین بازی‌های فکری و بازی‌های معمولی وجود دارد؟

بازی‌های فکری به طور خاص برای تقویت مهارت‌های ذهنی در کنار سرگرمی طراحی شده‌اند.

2.چه بازی های فکری برای کودکان مناسب است؟

بازی های فکری زیادی برای کودکان وجود دارد که می تواند به آنها در یادگیری و رشد مهارت هایشان کمک کند. برخی از بازی های فکری مناسب برای کودکان عبارتند از بلوک های جورچین، پازل های ساده و…

3.چگونه می توانم بازی های فکری را به صورت آنلاین بازی کنم؟

وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل زیادی وجود دارد که می توانید به صورت آنلاین بازی های فکری را بازی کنید مانند سایت سودوکو.

4.2/5 - (5 امتیاز)
علی صادقی
1403/02/20
نوشته های مرتبط