سرگرمی،
هرلحظه، هرکجا!

جستجو
تفاوت بردگیم و بازی فکری چیست؟
شـــیمآ
1402-12-19

تفاوت بردگیم و بازی فکری چیست؟

جدول لیست مطالب

امروزه بازی‌ های متنوعی برای سرگرمی وجود دارند که می توانند جنبه آموزشی نیز داشته باشند. در این میان دو نوع از این بازی ‌ها که محبوبیت زیادی دارند، بردگیم و بازی فکری هستند. بین این بازی ها ممکن است که شباهت های زیادی وجود داشته باشد. اما در حقیقت با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. در این مطلب قرار است که به بررسی تفاوت بردگیم و بازی فکری بپردازیم. بنابراین توصیه می شود که با ما همراه باشید.

تعریف بردگیم و بازی فکری

بردگیم (Board Game) یا همان بازی رومیزی با استفاده از اجزایی مانند صفحه بازی، مهره ها، تاس، کارت و… انجام می شود. به عبارت دیگر بازیکنان برای رسیدن به پیروزی در این بازی ها لازم است که از این اجزا استفاده کنند. بردگیم‌ ها می ‌توانند به صورت تک نفره، دو نفره و یا گروهی انجام شوند.

در مقابل بازی های فکری به هر نوع بازی‌گفته می‌ شود که هدف از طراحی آن ها علاوه بر سرگرمی تقویت مهارت‌ های ذهنی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت و حافظه است.

بازی ‌های فکری انواع مختلفی دارند. برخی از آن ها به نوعی طراحی می شوند که می‌ توانند به صورت بازی کارتی، بازی آنلاین و یا بازی ‌های سنتی باشند. بنابراین انتخاب نوع بازی های فکری بستگی به سلیقه بازیکنان دارد.

تفاوت های شاخص میان بازی های فکری و بردگیم
تفاوت های شاخص میان بازی های فکری و بردگیم

تفاوت های شاخص میان بازی های فکری و بردگیم

به طور کلی ۵ تفاوت اصلی میان بردگیم و بازی های فکری وجود دارد. اولین مورد تفاوت در اجزای هرکدام از این بازی ها است. همانطور که پیش تر ذکر شد، بردگیم ها دارای اجزا هستند. بنابراین برای اینکه قابل استفاده باشند، نیاز به ابزار و تجهیزات دارند.

اصلی ترین اجزای بردگیم ها صفحه و مهره های آن ها هستند. در مقابل بازی های فکری می توانند بدون استفاده از هیچ تجهیزاتی قابل اجرا باشند. به طور مثال بازی های فکری نوع آنلاین برای اجرا شدن به هیچ وسیله و اجزایی نیاز ندارند.

تفاوت در هدف طراحی بازی ها

هدف بازی های بردگیم

اما مورد مهمی که از تفاوت بردگیم و بازی فکری محسوب می شود، هدف از طراحی بازی ها است.اولین و مهم ‌ترین هدف بردگیم‌ ها سرگرمی است.

1.بردگیم ها با ایجاد فضایی شاد و هیجان ‌انگیز می توانند منجر به سرگرمی بازیکنان شوند.

2.به علاوه این بازی‌ ها می‌ توانند یک تفریح سالم و لذت‌ بخش در جمع‌ های خانوادگی و دوستانه در بسیاری از دورهمی و مهمانی ها  مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر سرگرمی بسیاری از بردگیم ‌ها دارای جنبه رقابتی هستند.

3.منظور از جنبه رقابتی این است که بازیکنان برای رسیدن به هدف بازی و پیروزی با یکدیگر رقابت می‌کنند. این رقابت می‌تواند بسیار هیجان انگیز و چالش بخش بوده و منجر به تلاش بیشتر بازیکنان شود.

 

هدف بازی های فکری

1.بازی های فکری نیز مانند بردگیم با هدف سرگرمی طراحی می شوند. اما علاوه بر سرگرمی اهداف دیگری مانند آموزش نیز دارند. 

2.بسیاری از بازی ‌های فکری با هدف آموزش و ارتقای مهارت‌ های مختلف طراحی شده‌ اند. این بازی‌ ها می‌ توانند برای کودکان و بزرگسالان در یادگیری مفاهیم مختلف علمی، تاریخی، کمک کننده باشند.

3.تقویت مهارت‌ های ذهنی مانند تفکر انتقادی و حل مسئله از دیگر اهداف بازی های فکری هستند. بنابراین بازی های فکری علاوه بر سرگرمی منجر به تقویت ذهن بازیکنان نیز خواهند شد.

تفاوت در مخاطب بازی های فکری و بردگیم
تفاوت در مخاطب بازی های فکری و بردگیم

تفاوت در مخاطب بازی های فکری و بردگیم

تفاوت دیگر تفاوت بردگیم و بازی فکری در تنوع سنی بازیکنان بردگیم و بازی های فکری است. بردگیم ‌ها انواع زیادی دارند که از نظر ژانر، دشواری و پیچیدگی قوانین بسیار متنوع هستند.

این تنوع باعث می‌ شود که بردگیم‌ های مناسب برای تمام سنین از کودکان تا بزرگسالان وجود داشته باشد.

 برخی از بردگیم‌ ها به طور خاص برای سنین خاصی مانند کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان طراحی شده ‌اند.

 

این بازی‌ ها از نظر قوانین تم و طراحی بصری متناسب با نیازها و علایق گروه سنی خاص طراحی می‌شوند.

همانند بردگیم ‌ها، بازی ‌های فکری نیز انواع مختلفی دارند و در تنوع بسیار زیادی وجود دارند. این تنوع باعث می‌شود که بازی‌های فکری نیز مناسب برای تمام سنین بوده و برای سطوح مختلف مانند مبتدی، متوسط و پیشرفته نیز مناسب باشند.

نکات مهم در خصوص انتخاب و خرید بردگیم و بازی فکری

برای اینکه بازی با بردگیم و بازی های فکری برایتان لذت بخش باشد، لازم است که نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات در خصوص فرق بازی فکری و بردگیم به شرح زیر می باشند:

نکات مهم در خصوص انتخاب و خرید بردگیم و بازی فکری
نکات مهم در خصوص انتخاب و خرید بردگیم و بازی فکری
  • به رده سنی درج شده روی بازی توجه کنید. برخی از بازی‌ها برای سنین خاصی طراحی شده‌اند و ممکن است برای افراد در سنین دیگر جذاب نباشند.
  • سطح مهارت خود و دیگر بازیکنان را در نظر داشته باشید و با توجه به آن نوع بازی را انتخاب کنید. زیرا هرکدام از بردگیم و همچنین بازی های فکری دارای رده سنی هستند.
  • بازی های فکری و بردگیم ها دارای ژانر هستند. این ژانرها عبارت اند از معمایی، استراتژیک، اقتصادی و… بنابراین توجه به ژانر بازی نیز منجر به تجربه لذت بخش تری می شود.
  • دیگر نکته مهم تعداد بازیکنان است که با در نظرگیری آن می توانید بردگیم یا بازی فکری مناسبی انتخاب نمایید.
جمع بندی درباره تفاوت بردگیم و بازی فکری

انتخاب بین بردگیم و بازی فکری به سلیقه شخصی شما و هدف شما از بازی بستگی دارد. اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده و رقابتی هستید، بردگیم می ‌تواند انتخاب مناسبی باشد. به طور کلی اگر به دنبال یک بازی برای تقویت مهارت ‌های ذهنی خود هستید، بازی فکری می ‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

سوالات متداول در خصوص تفاوت بردگیم و بازی فکری

1.کدام نوع بازی برای تقویت مهارت‌ های اجتماعی بهتر است؟

بردگیم ها با حضور فیزیکی بازیکنان در کنار یکدیگر، فرصتی برای افزایش تعامل اجتماعی و گفتگو بین افراد فراهم می‌کنند و برای تقویت مهارت‌های اجتماعی مناسب‌تر هستند.

2.کدام نوع بازی برای سلامت ذهنی مفیدتر است؟

هر دو نوع بازی می‌ توانند برای سلامت ذهنی مفید باشند. بردگیم‌ ها می ‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند و بازی ‌های فکری می ‌توانند به تقویت حافظه، تمرکز و مهارت ‌های حل مسئله کمک کنند.

3.چگونه می ‌توانم بردگیم یا بازی فکری مناسب خود را انتخاب کنم؟

به سن، علایق، سطح مهارت، تعداد بازیکنان، زمان بازی، قیمت و نظرات و نقدها توجه کنید.

 

به این نوشته امتیاز دهید
علی صادقی
1403/02/20
نوشته های مرتبط