سرگرمی،
هرلحظه، هرکجا!

جستجو
بازی‌های تیمی خانوادگی و دوستانه
شـــیمآ
1402-12-23

بازی‌های تیمی خانوادگی و دوستانه

جدول لیست مطالب

دورهمی‌ها و جمع‌های دوستانه و خانوادگی، فرصت مناسبی برای تجدید دیدار و خاطره سازی است. اما در مواقعی ممکن است که جمع دچار سکوت و یکنواختی شود. در چنین زمانی بازی‌های تیمی خانوادگی فرصت مناسبی برای سرگرمی و فراهم نمودن شور و نشاط در جمع هستند.

با توجه به اهمیت این بازی ها قرار است که در این مطلب به بررسی این بازی ها و مزایای آن بپردازیم.

معرفی بازی‌های تیمی خانوادگی

بازی‌های تیمی خانوادگی به چند دسته تقسیم می شوند. یکی از این بازی ها مافیا است.

بازی شب های مافیا
شب های مافیا

بازی مافیا

مافیا از بازی های گروهی و استدلالی به شمار می رود که بین دو گروه مافیا و شهروندان اجرا می شود. برای انجام این بازی لازم است که دو گروه با قدرت استدلال و اعتماد به نفس یکدیگر را به چالش بکشند. نحوه انجام این بازی به شرح زیر است:

  • تعداد بازیکان حداقل 10 نفر باشد.
  • بازیکنان باید به دو گروه شهروند و مافیا تقسیم شوند.
  • علاوه بر شهروندان و مافیا نقش های دیگری مانند کارآگاه، دکتر و رئیس مافیا نیز وجود دارد.
  • در شب بازیکنان چشم های خود را بسته و راوی به هر بازیکن نقشی می دهد.
  • در روز بازیکنان بیدار می شوند و لازم است که شهروندان با قدرت استدلال مافیا را شناسایی کنند.
  • در نهایت یک نفر با رای بازیکنان خارج می شود.

بردگیم برای مهمانی

از سری بازی‌های تیمی خانوادگی دیگری که مناسب مهمانی و دورهمی ها می باشد، بازی های رومیزی یا بردگیم است. انواع مختلفی از بردگیم ها وجود دارد که پس از انتخاب تعداد بازیکنان و رده سنی افراد می توانید نوع مناسبی را انتخاب کنید.

به طور مثال شطرنج و تخته نرد از جمله بردگیم هایی محسوب می شوند که علاوه بر سرگرمی بازی استراتژیک و فکری نیز به شمار می روند.

بازی اسم و فامیل در دورهمی ها
بازی اسم و فامیل در دورهمی ها

بازی اسم و فامیل

بازی دیگری که برای دورهمی ها مناسب است، ‌اسم و فامیل است. این بازی نوستالژیک و سرگرم کننده مناسب تمام سنین از کودک تا بزرگسال است. اسم و فامیل علاوه بر سرگرمی و یادآوری خاطرات کودکی مزیت های دیگری نیز دارد. یکی از این مزایا تقویت حافظه است. برای انجام این بازی از کلمات بیشتری استفاده می شود. در نتیجه حافظه و تمرکز بازیکنان تقویت می شود.

بازی پانتومیم

از دیگر بازی‌های تیمی خانوادگی و دوستانه در محافل صمیمی و مهمانی پانتومیم است. در این بازی، شما بدون استفاده از کلمات، باید یک عبارت یا کلمه را با حرکات و حالات چهره خود به دیگران منتقل کنید. قوانین بازی پانتومیم را کمتر کسی نمی داند. زیرا این بازی نیز مانند اسم و فامیل نوستالژی و جذاب محسوب می شود.

در این بازی افراد بدون سخن گفتن و استفاده از کلمات باید عبارت یا کلمه ای را با حرکات و حالت چهره خود نشان دهند و باقی بازیکان آن جمله رو کشف کنند. در پایان گروهی که کلمات یا عبارات بیشتری را حدس زده باشد، برنده است.

بازی های گروهی مخصوص دورهمی، پانتومیم

مزیت های بازی های گروهی در دورهمی

بازی های گروهی و دورهمی مزیت های زیادی دارند که یکی از آن ها تقویت روابط و افزایش صمیمیت میان افراد است. با انجام بازی های گروهی خنده و شوخی در بین افراد بیشتر شده که این مورد صمیمیت میان افراد را افزایش می دهد.

  • رهایی از استرس و روزمرگی

بهترین راه رهایی از استرس و فکر و خیال روزمرگی های زندگی بازی ها هستند. بازی ها با ایجاد لحظات شاد باعث می شوند که افراد خاطرات پرنشاطی داشته باشند. به همین دلیل در دورهمی با استفاده از بازی های گروهی می توان شادی و نشاط را افزایش داد.

  • تقویت مهارت های اجتماعی

مزیت دیگر بازی‌های گروهی برای محافل گرم و صمیمی تقویت مهارت های اجتماعی است. بازی‌های گروهی، فرصتی برای تمرین مهارت‌هایی مانند کار گروهی، حل مسئله، اعتماد به نفس و خلاقیت هستند. به طور مثال بازی گروهی مافیا از بازی های گروهی است که مهارت حل مسئله افراد را تقویت می کند.

معرفی انواع بازی های گروهی بر اساس نوع و سلیقه

بازی‌های تیمی تنوع زیادی دارند. به همین دلیل برای هر سن و سلیقه ای بازی گروهی مناسبی وجود دارد. در ابتدا با بازی های چالش برانگیز شروع می کنیم. بازی هایی همچون شطرنج، تخته نرد، پانتومیم و… از جمله بازی های استراتژیک به شمار می روند. این بازی ها هوش و تفکر افراد را به چالش کشیده و منجر به تقویت ذهن آنان می شوند.

بازی های رقابتی گروهی

بازی های رقابتی گروهی نیز نوع مناسب مهمانی هستند که در آن ها بازیکنان باید با یکدیگر رقابت کنند. به طور مثال بازی هایی مانند پاسور و مونوپولی از جمله بازی های رقابتی کارتی هستند که می توانند سرگرم کننده باشند.

بازی های خلاقانه از سری بازی های دورهمی
بازی های خلاقانه از سری بازی های دورهمی

بازی های خلاقانه

بازی هایی مانند داستان سرایی، شعرخوانی و بازی کلمات از بازی های خلاقانه محسوب می شوند. این بازی ها نیازمند خلاقیت بازیکنان هستند و به نوعی از ذهن آنان سرچشمه می گیرند. این بازی ها معمولا مورد تایید بزرگسالان قرار می گیرند. زیرا با این بازی ها می توانند خلاقیت خود را به چالش کشیده و از آن استفاده کنند.

 

جمع بندی نهایی درباره بازی‌های گروهی برای محافل گرم و صمیمی

بازی های گروهی روشی مناسب برای افزایش شادی و صمیمیت هستند. مزایای این بازی ها باعث تاثیرات مثبت بر سلامت روح و روان افراد شده و بسیار خاطره انگیز می شود. بنابراین می توانید در دورهمی ها خلاقیت خود را به کار گرفته و بازی های جذابی را برای خود انتخاب کنید.

سوالات متداول در خصوص بازی‌های تیمی خانوادگی و دوستانه

1.بهترین بازی‌های گروهی برای چه تعداد بازیکن مناسب هستند؟

تعداد بازیکنان مناسب برای هر بازی متفاوت است. برخی از بازی‌ها فقط برای دو نفر مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند تعداد زیادی بازیکن را در خود جای دهند. هنگام انتخاب بازی، مهم است که تعداد بازیکنانی را که می‌خواهند بازی کنند، در نظر بگیرید.

2.چگونه می‌توانم قوانین بازی‌های گروهی را یاد بگیرم؟

راه‌های مختلفی برای یادگیری قوانین بازی‌های گروهی وجود دارد، از جمله خواندن کتابچه راهنمای بازی، تماشای ویدیوهای آنلاین و بازی با کسی که قوانین را بلد است.

3.چه نوع بازی‌های گروهی برای بزرگسالان مناسب هستند؟

بسیاری از بازی‌های گروهی برای بزرگسالان مناسب هستند، از جمله بازی‌های کارتی، معمایی، آنلاین و…

 

به این نوشته امتیاز دهید
علی صادقی
1403/02/20
نوشته های مرتبط